Vállalkozásod szezonális ügyfelekre támaszkodik? Ha síoktatással foglalkozol, fűtésszerelésben utazol esetleg fagylaltozó tulajdonosa vagy akkor tudod, hogy a szezonon kívüli időszakban milyen lassú az üzletmenet.
Akár egy szezonális üzlet marketingjét menedzseled, akár egy egész évben működő vállalkozás marketingjét, amely megmagyarázhatatlanul most a nyár kezdetével visszaesett, az értékesítési főszezon végével való szembesülés kiábrándító érzés lehet. A hónapokig tartó, nagy volumenű érdeklődés és sikeres szezonális kampányok után a lendület elvesztése elkeserítő.
Természetesen ezer meg egy divatos és örökzöld módszert lehet találni az interneten, ha a holtszezonban vagyis az ún. uborkaszezonban is ügyfeleket akarsz szerezni. Éppen ezért mi ezt a ziccert most direkt kihagyjuk és inkább egy másik, talán még fontosabb dologra hívjuk fel a figyelmedet: a következő értékesítési szezonod megtervezése, ami nem más, mint a téli (legtöbbeknél a karácsonyi) szezon.
Micsoda?? Karácsonyi kampányok júliusban?
Nos, igen. Ne is cécelődünk tovább a felvezetéssel, egyből csapjunk is a lecsóba!
Akár fura, akár nem számodra, ha neked is szezonális vállalkozásod van – itt külön kiemelve a webshopokat – akkor az uborkaszezon az egyik legkiválóbb esélyed arra, hogy ALAPOSAN megtervezhesd, sőt akár el is indítsd a karácsonyi kampányokat.
Pontokba szedtük neked, hogy miért érdemes elkezdeni az ez évi téli kampányokkal már MOST foglalkozni:
1. Pihenés
Valószínűleg te is, mint a legtöbb serény vállalkozó az év elejétől fogva jól kihajtottad magad, aminek nyáron élvezed a gyümölcsét. Nagyon helyes! Pihend is ki magadat, megérdemled. Plusz pont, hogy ha már megvolt a pihenés, akkor frissen, üdén tudsz neki látni a tervezésnek. Ez RENDKÍVÜL fontos, hogy tiszta fejjel láss neki. Ha te idén nem akartál legalább 1-2 hetet csak pihenéssel tölteni, akkor javasoljuk, hogy gondold újra ezt a tervedet. 😉
2. Több idő
Értelemszerűen mivel kevesebb a megrendelésed, ezért ilyenkor több időd van a vállalkozás fejlesztéssel foglalkozni. Ezt a lépést sem érdemes kihagyni.
- Végezz piackutatást az iparágad aktuális trendjeiről, különös gonddal arra, hogy mik lesznek/lehetnek a slágertermékek a következő főszezonodban?
- Gyárts (gyártass) minőségi tartalmakat. Ha eddig nem csináltál ilyet, azonnal kezdj neki! Erre egy külön blogcikket lehetne szentelni, hogy miért rendkívül fontosak a rendszeres, minőségi – saját gyártású – tartalmak. A tartalom lehet képi, videós, szöveges vagy ezek ötvözete, a közzététel helye is lehet eltérő (Facebook, Insta, weboldal, hírlevél, LinkedIn, stb.), a lényeg, hogy legyen! 🙂
Ha bővebben érdekel a téma, hogy miért fontos, ajánljuk ezt a nagyszerű cikket márka hitelesség témában. További hasznos tartalmak: tartalomstratégia, közösségi média stratégia.
3. Új ügyfelek felkutatása
Itt nem direkt megkeresésekre gondolunk, hanem inkább adatvezérelten keress új ügyfeleket, ügyfél típusokat a következő időszakra. Magyarul bővítsd azoknak a körét, akiknek el tudod adni a termékedet, vagy a termékedhez kapcsolódó egyebeket.
Ha például eddig te borokat értékesítettél webshopon keresztül, mi lenne, ha ezentúl borkóstoló vacsorákat is tartanál?
Persze ehhez, előbb fel kell mérni a terepet. Kik lehetnek a potenciális célközönségedet, akik egy ilyen eseményre eljönnének? Mik lennének a feltételek? Van-e a környezetedben olyan étterem, ahol ezt le lehet bonyolítani? Elég rátermett-e a marketingcsapadot, hogy egy ilyen kampányt levezényeljen? Csak néhány példa az átgondolandó sok kérdés közül, amire az uborkaszezonban megtalálhatod a választ!
4. Gondoskodj az elmaradt dolgokról
Minden cégnek van egy hosszú teendőlistája, amely a forgalmas szezonban háttérbe szorul. Most van itt a tökéletes alkalom, hogy olyan halogatott dolgokkal foglalkozz, mint a weboldal megújítása, a blog új CMS-re történő átállítása, az adatbázis megtisztítása vagy a potenciális új beszállítók felkutatása.
Ha ezzel megvagy, vagy esetleg kiszerveszted már, akkor olyan további (valószínűleg elmaradt) dolgokkal is “elütheted az időt”, mint például
- bemutatni egy-egy kulisszatitkot a cégedről (az emberek imádnak belesni a színfalak mögé),
- elgondolkodhatsz a készleteden (miből kell majd többet rendelni a következő erős szezonra?),
- cash-flown,
- munkaerőn és
- bármi egyeben, ami problémaként léphet fel a legforgalmasabb időszakban, ami sokkal hamarabb itt lesz, mint gondolnád! 🙂 Ezzel véve le a terhet a saját válladról, hogy ne akkor kelljen ezekkel is foglalkozni, amikor egyébként is úszol a munkában.
És természetesen, ahogy illik, a végére hagytuk a legütősebb pontot!
5. Közösségi média jelenlét
Sokan elkövetik azt a hibát, hogy, amikor vége a főszezonuknak egyszerűen lehúzzák a virtuális rolót és puff! 2-3 hónapig mintha nem is létezne a cég.
Miért hatalmas hiba ez?
Manapság a folyamatos jelenlét korát éljük. Gyorsan szaporodó nyulakként bukkannak elő az újabbnál újabb cégek és ha nem vigyázol, egy fürgébb, ügyesebb nyúl lehagy téged… pedig csak annyit csinált, hogy “ott volt”. Hol? Bárhol, mindenhol.
Ahelyett, hogy a lassabb hónapokban lefagyasztanád a kifelé történő kommunikációdat, pontosan ennek az ellentétét kellene csinálnod. Használd ki az időt arra, hogy felpörgesd a marketingarzenálodat és fokozd a közönség elkötelezettségét. Egy okos szezonon kívüli marketing stratégiával jobban felkészülhetsz a következő forgalmas szezonra.
Tehát röviden a lényeg: maradj az ügyfeleid látószögében a főszezonon kívül is!
Csábító lehet csökkenteni (vagy akár teljesen leállítani) a hirdetéseket, kevesebb hírlevelet küldeni és kevesebbet posztolni (vagy egyáltalán nem posztolni) a közösségi média felületekre, amikor eléred a szezonális mélypontodat.
De ha ezt teszed, akkor csökkented a sikerre való esélyeidet a következő sűrű periódusban. A korábban írtak helyett, inkább továbbra is futtatnod kellene a kampányokat (akár) teljes kapacitással, de az üzenetedet a szezonhoz igazítva!
Például, ha te egy síközpontot üzemeltetsz és itt a nyár, akkor folyamatosan ossz meg tartalmakat, hogy segítsd a téli kiruccanásokat megtervezni a közönséged számára.
Nem kell nagy dolgokra gondolni, néhány példa:
- visszaszámlálás a nyitásig,
- a helyi/közeli látnivalókról beszámolók,
- esetleg a nyáron felújították az egyik sífelvonót? Nagyszerű! Már mehet is Facebookra a hír. 😉
A posztolás egy dolog, a másik fontos dolog pedig, hogy a fizetett hirdetéseket sosem szabad teljesen leállítani. Természetesen ilyenkor nem fogsz annyit költeni hirdetésekre, mint főszezonban, ugyanakkor az aktív keresők ilyenkor is értékesek számodra. Példának okáért létrehozhatsz egy landing oldalt, hogy email címeket gyűjts.
Elég lehet csak egy pár soros üzenet is, például a következő, maradva a síelős példánál:
“Nyáron sem tudod kiverni a fejedből a síelést? Másra se gondolsz, csak hogy lesuhanhass kedvenc pályádon? Iratkozz fel hírlevelünkre és cserébe 10% kedvezményt kapsz az első alkalom árából!”
Nos, ebbe a cikkbe ennyi okosság fért bele, igaz, ha ezeket mind megfogadod, akkor az uborkaszezonban sem fogsz unatkozni!
Nálad milyen szokott lenni az uborkaszezon?
Vagy számodra ismeretlen ez fogalom, mert egész évben 100%-on pörög a biznisz?
Ha idáig eljutottál az olvasásban dobj nekünk egy emailt, kíváncsiak vagyunk a véleményedre, meglátásaidra!
[/et_pb_text][/et_pb_column] [/et_pb_row] [/et_pb_section]