Mire figyelj Facebook-oldalad biztonsága érdekében?

Mi az, amit vállalkozóként (és magánszemélyként is) tudnod kell a Facebook biztonsági beállításaival kapcsolatban, és mi az, amit azonnal be kell állítanod, ha még nem tetted meg?

Sokszor volt már téma, de nem lehet róla elégszer beszélni: ha Facebookot használsz, elengedhetetlen, hogy tisztában légy a legfontosabb biztonsági lépésekkel! Egy üzleti célú Facebook-oldal működtetése, Facebook hirdetések megjelentetése sokszor jelentős anyagi befektetéssel jár, kulcsfontosságú a megfelelő biztonsági beállítások alkalmazása.

Ha feltörik a fiókod…

Feltört Facebook fiók

Egy régi kedves ügyfelünk azzal a problémával keresett fel a közelmúltban, hogy Facebook-fiókját feltörték, és a fiókon keresztül „ellopták” a közösségi oldalát is. Nagyon elkeseredett és kétségbeesett volt, sokáig beszélgettünk. Bármennyire is segíteni akartam, el kellett vele fogadtatnom, hogy sajnos ilyen esetben elveszettnek kell tekinteni a Facebook-oldalát, és vele együtt az eddig megnyert 900 (!) lájkolóját is. Nem volt kétlépcsős azonosítás, csak egy adminisztrátor kezelte az oldalt; szinte az összes létező hibát elkövette, amit el lehet követni ilyen esetben. Ennek okán gondoltam, hogy át kell ismételni a Facebook biztonságával kapcsolatos tudnivalókat.

Biztonsági tényezők a Facebookkal kapcsolatban

A Facebook-oldalad biztonsága alapvetően három részből tevődik össze.

1.    A személy, a felhasználó biztonsága

Ha a személyes Facebook-profilodat feltörik, azzal megszerzik a hozzáférést mindenhez. Spammelhetnek, kommenteket írhatnak a nevedben posztok, bejegyzések alá (ehhez általában különböző robotizált megoldásokat alkalmaznak). De törvénytelen dolgokra is felhasználhatják a hozzáférést: fizetős szolgáltatásokra regisztrálhatnak, akár jelentős anyagi kárt okozva neked. Ezért kell a személyes profilod védelmére kifejezetten nagy figyelmet fordítani magánemberként és vállalkozóként egyaránt.

A személyes profilodhoz kapcsolódik minden Facebookhoz kapcsolódó felületed. Ezért, ha a személyes profilodat feltörik, onnantól kezdve szinte bármit megtehetnek a nevedben, a te Facebook-marketingeddel, a te Facebook-világoddal. Hogyan tudod fiókod védelmét beállítani?

A kétlépcsős azonosítás olyan biztonsági funkció, melynek beállítása után a felhasználónév és jelszó kombinációja már nem elég a belépéshez. Ez kissé körülményesebbé teszi a hozzáférést, másrészről viszont megakadályozza, hogy illetéktelenek felhasználhassák a megszerzett jelszavad. A kétlépcsős azonosítás során a fiókodba történő belépéshez szükség lesz még egy azonosítási módra: ez lehet egy kód, egy másik eszköz, stb.

Ez akkor is jól jön, ha csak személyes profillal rendelkezel, azonban, ha Facebook-oldal kezelésében, marketingben gondolkodsz, egyszerűen létfontosságú. A kétlépcsős azonosítás akkor éri el a célját, ha nem csak nálad –az oldal tulajdonosánál –, hanem minden szereplőnél be van állítva, aki valamilyen formában a Facebook-oldaladhoz kapcsolódik. Hiszen hiába van neked kétlépcsős azonosításod, ha nem a te profilodat törik fel, hanem egy másik személyét, aki szintén kezeli az oldaladat. Ekkor ugyanúgy hozzáférhetnek a te adataidhoz is.

2.    A Facebook-oldal biztonsága

A Facebook-oldalad biztonságos működésének alapvető feltétele a szerepkörök és hozzáférési jogosultságok megfelelő beállítása. Többféle szerepkör közül választhatsz, ha jogosultságot adsz ki Facebook-oldalad kezeléséhez: pl. adminisztrátor, szerkesztő, stb.

Mit kell tudni a szerepkörökről?

Az adminisztrátor tulajdonképpen az „atyaúristen” a Facebook-oldaladon. Ő az, aki bármit megtehet: nemcsak bejegyzéseket publikál, hozzáadhat és elvehet szerkesztőt, adminisztrátort, bármilyen szerepkört, módosíthatja az oldal alapvető adatait.

A szerkesztői hozzáféréssel rendelkező személy viszont csak tartalmat tehet közzé az oldaladon, a jogosultságokat nem módosíthatja.

Az adminisztrátor, vagy inkább az adminisztrátorok személye tehát kulcsfontosságú. Fontos, hogy legalább két adminisztrátor legyen, mert ha az egyik valamilyen oknál fogva „kiesik”, akkor is marad valaki, aki teljeskörű jogosultsággal rendelkezik. Ellenkező esetben az oldal használhatatlanná válik, mivel a szerkesztő nem tud másik adminisztrátort kijelölni. Javaslom, hogy a másik adminisztrátor ne a vállalkozásból kerüljön ki, inkább családtag, rokon vagy barát legyen.

Ugyanakkor ne ess át a ló túloldalára! Ne adj mindenkinek adminisztrátori szerepkört! Mivel az adminisztrátor bárkit kizárhat az oldalról – megeshet veled is! Ez történt egy korábbi ügyfelünkkel is, és aztán azt a Facebook-oldalt sem lehetett már visszaszerezni. Ha külsős tartalommarketingest, vagy tartalomgyártót bízol meg – néhány kivételtől eltekintve – soha ne adj neki adminisztrátori jogosultságot! Ha valaki indokolatlanul mégis ilyet kér, azonnal szüntesd meg vele a kapcsolatot, és keress egy olyan korrekt tartalomgyártót, aki megelégszik a szerkesztői jogosultsággal – az ő munkájához az is elég.

3.    A hirdetési fiók biztonsága

Ha jobban belemélyedsz a Facebook-marketingbe, és pl. már fizetős hirdetéseket is publikálsz, akkor a hirdetési fiókodat ért támadás lehet a legfájdalmasabb.

A szerepköröket természetesen itt is érdemes ugyanolyan körültekintően megválasztani, és a kétlépcsős azonosítást minden kapcsolódó személynél alkalmazni. Ennél is fontosabb azonban azt szem előtt tartani, hogy ezen a felületen bankkártyás fizetés történik. Bankkártya adataid megadásával konkrétan pénzt utalsz a Facebooknak. Ha jogosulatlan személyek férnek hozzá adataidhoz, akár korlátlan mennyiségű hirdetést indíthatnak útjára, amivel óriási pénzügyi károkat okozhatnak. Sajnos volt már erre is példa: néhány esetben sikerült az összeg egy részét a Facebooktól visszaszerezni, de a legtöbb alkalommal sikertelenül zárultak ezek a történetek.

Hogyan előzd meg a bajt?

Két dolgot tehetsz, hogy az indokolatlan költéseket nyomon tudd követni és megzabolázni, ha szükséges. Be kell állítani a fiók költséglimitjét, vagyis meghatározni a kártyádról maximálisan levonható összeget. Ez főleg akkor jöhet jól, ha pl. nem megfelelő személyt bíztál meg, aki észszerűtlen hirdetési stratégiával indokolatlan költségeket generálna. Ez a módszer a nem szándékos károkozás ellen kiváló. Ha feltörik a fiókodat, arra viszont nem elég.

Használj virtuális bankkártyát, vagy olyat, melyen korlátozott a rendelkezésre álló összeg. Ez egy roppant egyszerű megoldás, sőt a legtöbb bankszámlához ma már automatikusan jár egy virtuális alszámla, ami pont erre való. Lehet persze PayPallal is fizetni, de a legegyszerűbb fizetési eszköz mégiscsak a bankkártya.

Ezek tehát azok a lépések, amelyeket mindenképpen szükséges megtenni fiókod, oldala(i)d biztonsága érdekében. Mindenképpen vizsgáld felül Facebook-fiókod biztonsági beállításait! Az egész Facebook-marketingedet kezeld tudatosan, vizsgálj meg minden tényezőt, hogy ne járj úgy, ahogy az említett kedves régi ügyfél.

Ő egyébként azóta újra az ügyfelünk. Azért, hogy a történet happy enddel záruljon, már el is kezdtük felépíteni számára az új Facebook-világát, ahol az első lépés természetesen a kétlépcsős azonosítás volt.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük