Tóth László vagyok, webáruház tartalommarketing specialista, író. Több, mint 15 éve foglalkozom marketinggel, és elmondhatom, hogy imádom, amit csinálok. A következőkben bemutatom a Facebook által kínált ingyenes hirdetési lehetőségeket.
Napjainkban egyre többen hirdetnek a Facebookon. Nagy a konkurencia. A Facebook hirdetései licit alapúak, ami azt jelenti, hogy ha sokan hirdetnek Facebookon, egyre drágábbak lesznek a hirdetési díjak, összességében így egyre többet költünk a hirdetésekre, és ez nem fog megállni.
Egy nemrég készült kimutatás szerint Magyarországon a TOP1 hirdetési forma a Facebook-hirdetés. A legtöbben itt hirdetnek (bár a felmérés nem reprezentatív).
A Facebook hirdetéseknél általában azonnali konverziót várunk el. Rögtön történjen vásárlás, azonnali legyen a visszajelzés, az eredmény.
Sajnos számos olyan webáruház van, akik rengeteget költenek hirdetésre, viszont azt látom, hogy új Facebook bejegyzésük csak háromhetente, esetleg csak háromhavonta (!) kerül fel. Azt gondolhatjuk, hogy a posztolás nem olyan lényeges. Azonban aki vásárláson gondolkodik, megnézi a cég Facebook oldalát – különösen akkor, ha nagyobb értékű termékeket kínál a webáruház. Az érdeklődő tehát rápillant az oldalra, és ha azt látja, hogy nincs folyamatos posztolás, a borítókép egy semmitmondó illusztráció, a lájkok száma csak 147, vagy a cég alapvető adatai sincsenek rendesen kitöltve, nem alakul ki a vásárláshoz szükséges bizalom.
A Facebook által kínált eszközök egyik legfontosabb célja az lenne, hogy ezt a bizalmat megalapozzák, hogy legyen értelme a hirdetésekre elköltött százezer forintoknak. Egy másik jelentős haszna ezeknek a kellékeknek, hogy ingyenesek. Bizalomépítés nélkül a fizetett hirdetés is csak fölösleges „pénzégetés”, de ha jól alkalmazzuk a következőkben felsorolt ingyenes Facebook eszközöket, úgy jönnek majd a látogatók és az újabb lehetőségek, hogy nem kell érte fizetnünk.
Lássuk, milyen ingyenes hirdetési lehetőségeket kínál számunkra a Facebook!
I. Facebook céges oldal
Bízom benne, hogy céges Facebook oldala mindenkinek van (ha nincs, marketingügynökségünk díjmentesen elkészíti).
Tekintsünk vissza az időben! Úgy 15 évvel ezelőtt egy egyedi URL korlátlan tárhellyel, szupergyors internetkapcsolattal, könnyen módosítható tartalommal, mobilbarát felhasználói felülettel, sőt külön mobilapplikációval, analitikai szoftverrel, adminisztrációs felülettel, korlátlan felhasználó-számmal és feliratkozási lehetőséggel vajon mennyibe került volna? Valószínűleg többszázezer forintba. Ezt most a Facebook teljesen ingyenesen biztosítja bárki számára egy céges oldal formájában.
Mivel ez egy ingyenes lehetőség, értéktelennek gondolhatjuk, de valójában hatalmas értéke van, csak jól kell (ki)használni.
Mire figyeljünk a céges Facebook-oldal esetében?
1.A céges oldal nem személyes profil! Sokan egy személyes Facebook profilt hoznak létre és ott jelenítik meg a céges bejegyzéseiket, ettől azonban az oldal még nem lesz céges. Érdemes leellenőrizni, hogy valóban céges Facebook oldalt működtetünk-e.
2.Vizsgáljuk meg a borítóképet! A borítókép egy ingyenes kirakat, amit gyakorlatilag akár 10 vagy 15 percenként is cserélhetünk (ahogy üzletünk kirakatát is akkor rendezzük át, amikor kedvünk tartja). Ennek ellenére számtalanszor előfordul, hogy az oldal indulásakor beállítanak egy borítóképet és a későbbiekben már nem módosítják, pedig érdemes cserélgetni időszakosan, kampányszerűen.
3.A profilkép felülvizsgálata. Számos esetben profilkép gyanánt feltöltik a cég logóját, ami a nem megfelelő képarányok miatt még torzul is. Valljuk be, ez nem kellemes látvány, biztosan nem segíti elő a konverziót.
4.Egyedi URL a Facebook oldalhoz. Egyszerűen beállítható minden céges Facebook-oldal számára. Ennek segítségével nem kell az eredetileg megadott, bonyolult elérési utat másolni, esetleg begépelni, egyszerűbben odatalálnak az érdeklődők az oldalra. A Közösségi Értékesítés oldal egyedi URL-je: fb.com/kozossegiertekesites.
5.A névjegy részletes, pontos kitöltése. Maga a céges Facebook-oldal egy digitális névjegy, amit folyamatosan frissíteni kell, de sokszor látom, hogy egyes oldalakon sajnos még a névjegy adatok sincsenek megfelelően kitöltve. ☹
II. Facebook posztok
A Facebookon történő posztolást valószínűleg mindenki ismeri. Itt gyakorlatilag bármit megjelentethetünk: szöveget, képet, bármilyen gondolatot; de vajon jól használjuk?
Először is le kell rombolnunk egy nagyon elterjedt paradigmát: nincs olyan, hogy túl sok poszt. Miért? Mert a Facebook nem jeleníti meg mindenkinek a bejegyzéseinket, csak a követők kb. 1%-ának, valószínűleg nem is ugyanazoknak a felhasználóknak. Nem fognak ugyanazzal az öt poszttal találkozni, ha végiggörgetik a hírfolyamot, kizárólag akkor, ha érdeklődnek irántunk és rákeresnek a Facebook oldalunkra. Oda viszont már kifejezetten azért látogatnak el, hogy az általunk posztolt tartalmakat olvassák.
A túl kevés poszt viszont létező probléma. A Facebook oldalunk tulajdonképpen a saját médiánk, nemcsak egy általános média. A bejegyzések által korlátlan mennyiségű képet, videót, mémet, gifet, sőt ami egy webáruház szempontjából nagyon fontos, linket tudunk megjeleníteni. A posztoknál elhelyezett linkek segítségével például közvetlen forgalmat lehet elérni.
Jól megválasztott gondolatok, képek megosztásával egy véleményformáló eszközt alkothatunk, ami bizalmat épít. Olyan bizalmat építünk ezekkel az ingyenes eszközökkel, amely segítségével már érdemes hirdetni; és sokkal eredményesebbek lesznek a fizetett hirdetéseink.
Igaz, hogy nem jeleníti meg mindenkinek a Facebook a posztjainkat, azonban akiknek megjeleníti, az pont annyival több, mint amikor nem jeleníti meg senkinek. Ezért érdemes posztolni!
Milyen formában, mikor, hogyan posztolj?
A Facebook posztok összeállításáról fog szólni a következő élő videó február 10-én. Néhány gondolat erejéig azért említsük meg a posztolást.
A bejegyzések elkészítésénél érdemes alkalmazni a 70/30-as szabályt. Mit jelent ez? Alapvetően 70% szórakoztatás 30% reklám legyen a Facebook oldalunkon. 70 százalékban adhatunk hírt újdonságokról, vicceket, történeteket, izgalmas dolgokat tehetünk be, ami nem sales, „csak” szórakoztatja a mi célközönségünket. A fennmaradó 30%-ban pedig hirdethetünk. Ez természetesen webáruházanként eltérő lehet: mennyire komoly a célközönség, mi iránt érdeklődik inkább.
Használjunk hozzá szoftvereket! Számos képszerkesztő, időzítő szoftver létezik, amiért fizetni kell. A Facebook saját kreátor stúdiója azonban ingyenes (a későbbiekben erről is készül majd videó).
III. A Facebook csoportok
Nagyon sok webáruház tulajdonos számára ez idegen terület. „Miért hozzak létre Facebook csoportot, ha van Facebook oldalam?” – kérdezik sokan részben jogosan. Azért csak részben, mert a Facebook csoportnak teljesen más a szerepe és teljesen más a funkciója, mint a Facebook oldalnak.
A Facebook csoport valóban egy interaktivitást eredményező felület. Aktivitást és interakciót eredményez, míg a céges oldal sokkal inkább egy kirakat. Valódi aktív saját közösséget hozhatunk létre, ami egy idő után önszabályozó lesz.
Az elején azonban nagyon fontos a moderálás. Itt mindenki egyenlő, a létrehozó talán egy kicsit „egyenlőbb”, de neki is be kell tartani a szabályokat. Következetesnek kell lenni. Ha a közösség egyetért ezekkel a szabályokkal, átveszi őket és gyakorlatilag egy idő után önszabályozó lesz, a „trollokat” és a „hülyéket” egyszerűen kiveti magából. (Nem említettem még: sajnos a Facebookon is vannak „hülyék”. Elkerülni nem tudjuk őket, de kezelni igen.)
Korlátlan mennyiségű tagot toborozhatunk a Facebook csoportunkba, akiknek korlátlan mennyiségű tartalmat szolgáltathatunk, és ez is teljesen ingyenes. Az látjuk, hogy a Facebook csoportokban az elérések sokkal jobbak, mint a Facebook oldalakon, viszont teljesen más koncepció szerint működnek. Teljesen más tartalmak szükségesek egy Facebook-csoport kezeléséhez, mint egy Facebook-oldal posztjaihoz.
Milyen koncepció szükséges egy Facebook-csoport működtetéséhez?
A csoportok tagjai nem akarnak egy webáruházhoz vagy céghez kapcsolódni. Szívesebben csatlakoznak egy ügy mellé. Tegyük fel, hogy fűtőtesteket forgalmazunk. Ha a csoportot az xy fűtőtest webáruház csoportjaként nevezzük el, nem sok tagot fog vonzani. Viszont, ha a „Teremtsük meg együtt a meghitt téli estéket” lesz a csoportunk neve, akkor valószínűleg sokkal több érdeklődőre számíthatunk. Könnyebben kapcsolódnak az érdeklődők egy jó ügyhöz, mint egy konkrét termékhez. Alapvető marketing szabály, amely itt is alkalmazható: ne a terméket próbáld eladni, hanem a megoldást a problémára!
Fontos a megfelelő tematika. Folyamatosan életben kell tartani a csoportot, közösséget teremteni, hozni a témákat, beszélgetéseket indítani. Ez elengedhetetlen a működéshez, különben egy idő után „elhal” a csoport. Miért megfelelő tematika alapján? Mert a Facebook-csoport tematikáját össze kell egyeztetni a céges célokkal. A fűtőtestek esetében például már augusztus-szeptembertől beszélni kell arról a csoportban, hogy vajon milyen lesz az idei tél? Ki mire számít? Készülnek-e már a hidegre? Idejében fel kell vetni a problémát, hogy mire elérkezik a szezon, a csoport tagjai már fel legyenek készülve, és éljenek a felkínált aktuális ajánlatokkal.
Az őszinteség a csoportban elengedhetetlen, bár én mindenféle kommunikációval kapcsolatban ezt vallom. „Ügyes igazmondás többet ér, mint kitalált hazugság.” (Shakespeare)
Lényeges, hogy legyünk interaktívak! Míg egy Facebook oldalon nem sok reakciót várhatunk egy felvetett kérdésre, addig ugyanarra a kérdésre a csoportunk tagjai szívesebben válaszolnak. Ha egy olyan Facebook közösséget akarunk felépíteni, ahol a tagok interaktívak, elmondják a véleményüket, akkor elengedhetetlen, hogy folyamatosan foglalkozzunk a csoporttal. Kérjünk tanácsokat, legyünk kíváncsiak a véleményükre, ösztönözzük a tagokat a folyamatos interakciókra.
IV. LIVE videó
Nagyon érdekes, hogy maga a LIVE videó igazi science fiction-nek tűnhet, ha néhány év távlatából nézzük. Korábban egy televíziónál dolgoztam, akkor még miniDV szalagra rögzítettük a felvett anyagot. A vágás egy külön ember munkája volt, az eszközök egy kocsira való helyet foglaltak el és egy felvételhez minimum 4-5 ember kellett, hogy a végeredmény élvezhető legyen. Ma pedig mindez ott lapul a zsebünkben: egy komplett eszköztár, aminek a segítségével élő videókat tudunk készíteni.
Sokan ódzkodnak az élő videótól, egyáltalán a szerepléstől. Ennek ellenére azt mondom, hogy webáruház-tulajdonosként, cégvezetőként meg kell tennünk olyan dolgokat is, amiket esetleg nem annyira kedvelünk. Pontosan azért, hogy eredményesek legyünk. Meg kell próbálni, ki kell alakítani a rendszerét, mert a bizalomépítés legmagasabb szintje az élő videó. Ezáltal sokkal könnyebb a Facebookon bizalmat építeni, mint pl. egy blogon.
Ha nem szeretnénk egyből élő videóval kezdeni, akkor először csak rögzítsük a felvételt közönség nélkül. Legyen a technika a legegyszerűbb, nem szükséges profi eszközökkel dolgozni. A lényeg a tartalom legyen. Kicsomagoló videó, postázó videó, webáruház működését bemutató videó, beszélgetés a munkatársakkal, videó a legizgalmasabb rendelésekről. A megfelelő tematika azonban itt is elengedhetetlen (időzítése, felépítése stb.).
Ha megpróbáltuk és mégsem sikerült, akkor keressünk valakit, aki videózik helyettünk. Az influenszereket én személy szerint nem javaslom. Egyrészt egy befutott influenszer árai olyan magasak, hogy nagyon kevés webáruháznak éri meg, másrészt egyértelműen látszik, hogy ez nem egy valós termékbemutató, hanem csupán egy fizetett reklám. Válasszunk olyan embert, aki csak velünk foglalkozik; vagy éppen több ügyfele is van, mert ez a szakterülete, akkor viszont mindenki tudja, hogy ez reklám és nem próbáljuk egy influenszer mögé bújtatni.
V. A Marketplace
A Facebook használtcikk adásvételi felülete. A Marketplace-t a webáruház-tulajdonosok általában nem nézik jó szemmel, mert elvileg, ha használt terméket vesznek, akkor nem vásárolják meg az újat. Valójában szerintem a Marketplace a gerillamarketing egy új szintje lehet. A gerillamarketing szerint onnan jön a reklám, ahonnan nem számítasz rá.
Az egész termékkínálat feltöltését azért mellőzzük (ennek jogi akadályai is vannak), azonban különleges termékekkel, oda lehet csalogatni az érdeklődőket. Csomagolássérült, visszaküldött termékek, amit nem lehet már normál áron értékesíteni, vagy a webáruházunkba szóló „fel nem használt” érvényes kupon – mind olyan termék, ami vonzza az érdeklődőket. Vagy tegyünk fel tényleg extrém dolgokat, igazi gerillamarketing termékeket: pl. egy céges logóval ellátott bögre, vagy laptoptartó kedvezményes áron. A meghirdetett termék alacsony árú, bevételt nem hoz, viszont a rajta lévő logó reklámozza a cégünket. Használjuk kreatívan a Marketplace-t úgy, ahogyan más nem!
Ha eltévedsz a Facebook által kínált számtalan ingyenes hirdetési lehetőség rengetegében, vagy úgy gondolod, hogy szívesebben bízod a tartalommarketinget egy szakmailag felkészült csapatra, keress minket bizalommal! Megtervezzük a teljes Facebook kommunikációt, oktatást tartunk a Facebookon szükséges kommunikáció módjáról, eszközeiről, vagy létrehozzuk a Facebook oldaladat, csoportodat, működtetjük tartalommarketingjét (posztírás, képfeltöltés stb.).
Ha csak a profi segítségben bízol, itt vagyunk! Megtalálsz minket a felsorolt elérhetőségeken!